O červenom plaste, kolibríkoch a mizantropii

Autor: Tomáš Janeček | 15.3.2013 o 16:05 | (upravené 15.3.2013 o 16:29) Karma článku: 9,59 | Prečítané:  456x

MHD je ako smrť. Nikdy nevieš kedy príde. Pamätám si, ako sa ten nápis leskol na červenom plaste starej autobusovej zastávky pri mojom dome. Takej, akú môžeme dnes vidieť ešte napríklad pri geriatrickej nemocnici v Podunajských Biskupiciach. Pravidelne som na tej zastávke mrzol a učil sa nadávať od starších na meškajúce spoje. Po čase som v tom bol celkom dobrý.

Červené plasty postupne nahradili presklenné zastávky. Zdá sa mi však, že ľudí je na nich pomenej. Je viac automobilov, ľudia spohodlneli. Ak dnes autobus mešká, je to najmä kvôli preplneným cestám. Človek si to uvedomuje a už ani nemôže obviniť autobusára, že je debil alebo niekto debilovi príbuzný. Repertoár obvinení je široký. Uväznený v rannej zápche si často prajem, aby viac ľudí využívalo MHD a uvoľnili sa cesty. Cítim však, že návrat ľudí k MHD nebude jednoduchý.

PLUSY a MÍNUSY

Cena lístkov

V roku 2000 sa zaviedla nová prestupná tarifa s časovými cestovnými lístkami s platnosťou 10, 30 a 60 minút. Po zdražení v roku 2001 sa základným lístkom stal dovtedy najpoužívanejší 10-minútový, ktorý stal 10 Sk (0,33 centov). Dnes ma najlacnejší lístok stojí 70 centov. Viac než dvojnásobok.

Na prvý pohľad sa môže zdať cena lístkov ako argument proti cestovaniu v MHD. Ak však berieme do úvahy,  že priemerná mesačná mzda vzrástla z 379,4 Euro na 805 Euro (2000 -  2012) a ceny pohonných hmôt v rovnakom obdob z 0.785 Euro na 1.545 Euro (95 Natural), resp. z 0.752 Euro na 1.440 Euro (Nafta), zistíme, že sa asi naozaj nemôžeme sťažovať na neúmerné zdražovanie cestovného v bratislavskej MHD.

Pohodlie počas jazdy

Obrovským krokom vpred bola obnova vozového parku. Spomínam si na jazdy trolejbusom. Vnútri mali hnedé koženkové, a nie zriedkavo spotené, sedadlá, ku ktorým sa človek (najmä v lete) takmer vždy bezútešne prilepil. Tiež legendárny Ikarus 280, sololitom pripomínajúci starú kúpeľňu, sa odplavil z ciest. A napriek nostalgii to je asi dobre.

Plusom je aj informačný displej v prednej časti vozidiel, ktorý sa stal samozrejmosťou. Najmä nezorientovaným určite pomôže zistiť, na ktorej zastávke majú vystúpiť.

Na druhej strane ani MHD neušlo nákaze všadeprítomnej reklamy. To, že sú spoje zvonka oblepené reklamou mi nevadí. Invázia v podobe hučiacich televíznych displejov však áno. V prvom momente sa zdalo, že dopravný podnik chce svojich cestujúcich iba vzdelávať sériou krátkych filmov o kolibríkoch. Aj keď povedzme si otvorene, že na svete sú aj pálčivejšie témy ako život kolibríka. V druhom slede však prišli hučiace a invazívne reklamy, ktoré naozaj nepridávajú na pohodlí pri cestovaní.

Starostlivosť o cestujúceho

V posledných rokoch zaviedol dopravný podnik viacero pozitívnych opatrení. Potešilo najmä zhustenie spojov v nočnej doprave, ktorá bola do roku 2007 naozaj katastrofou. A nedávno prišlo dokonca k zavedeniu internetu v autobusoch. Napriek tomu, že internet v autobuse nevyužívam, určite je to sympatický krok.

Nie práve ústretový prístup dopravného podniku však môžeme pozorovať napríklad pri spojoch odchádzajúcich zo Slávičieho údolia. To, že sú spoje 39 a 31 pravidelne natrieskané a stávajú sa tak de facto rajom pre frotérov každého druhu je jedna vec.  Druhou je takmer identická trasa (už to je veľmi zvláštne) smerujúca k Račianskému a následne k Trnavskému mýtu.  Pre nebratislavčanov treba zdôrazniť, že Slávičie údolie je charakteristické vysokým počtom vysokoškolských študentov, bývajúcich tu na intrákoch. Iba magorovi by preto nenapadlo, že by sa sem hodil spoj premávajúci k Hlavnej (železničnej) stanici alebo k Autobusovej stanici Mlynské nivy. Namiesto toho musia študenti už dlhé roky prestupovať s ťažkými kuframi a miesto 70 centového neprestupného lístku cvikať 90 centový prestupný.

Správanie vodičov

Miestami by sa mohlo zdať, že dopravný podnik zámerne vyhľadáva na miesta vodičov ľudí s mizantropickými črtami. Inak sa ani nedá vysvetliť útek vodiča zabávajúceho sa pri pohľade na upachtených ľudí neúspešne dobiehajúcich svoj spoj.

A už vôbec sa nedá vysvetliť správanie vodiča, ktorý na začínajúcej zastávke sleduje zo svojej kabínky premrznutých a trasúcich sa ľudí čakajúcich vonku v mínusových mrazoch a v duchu prosiacich šoféra, aby otvoril dvere o trochu skôr. Takmer klasika pre zastávky pri Ružinovskom cintoríne, pod mostom SNP, na Rajskej a tiež na spomínanej zastávke Slávičie údolie.

Pod mostom SNP. Ľudia mrznú a autobusári sa na nich pozerajú.

Záver

Nikoho nepresviedčam k cestovaniu v MHD a napriek niektorým výčitkám naozaj ani nikoho neodhováram.  Hovorím o svojom želaní, aby raz MHD využívalo viac ľudí. Vyššie obraty môžu viesť k lacnejším lístkom, možno frekventovanejším spojom, s určitosťou môžeme počítať s menej častými zápchami a jednoduchšou výmenou vozidiel MHD.

Táto cesta však asi bude ťažká. Kto urobí prvý krok? Človek, ktorý sa vzdá svojho pohodlia alebo dopravný podnik, ktorý si začne vážiť svojich zákazníkov a ponúkne im napríklad racionálne spoje zo Slávičieho údolia, bude vychovávať svojich vodičov k ústretovosti, alebo na začiatok aspoň prestane ohlučovať cestujúcich neželanou reklamou.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?